Varför kan det vara så svårt att nischa sig?
Är det nödvändigt att nischa sig för att lyckas som företagare och kreatör? Och varför kan det vara så svårt att hitta sin nisch?
Du har säkert hört det på många ställen: “Du måste hitta din nisch för att bli tydlig för målgruppen”. “Du måste hitta din nisch för att lyckas”.
På många sätt stämmer det.
Du kan lättare hitta din positionering på en mättad marknad och människor kan förstå varför de ska anlita just dig. Du blir tydlig och därmed lättare att placera. Din kund känner att “hon talar PRECIS till mig och FÖRSTÅR mig och mina utmaningar”.
Det finns dock en nackdel över att bli besatt av att hitta sin nisch.
Det kan vara svårt. Alltså riktigt jädra svårt.
Om du, som jag, är en person som jobbar med många olika saker, som naturligt är nyfiken och föränderlig och som hela ditt liv har ansträngt dig för att inte vara i boxen - då kan det kännas som att ta på sig en tvångströja i storlek XXS. Här går det inte att andas några djupa andetag eller tänka fritt. Här känns det riktigt trångt.
Eftersom min sanning då har blivit “jag måste hitta min nisch för att lyckas” så kanske jag drar mig från att ta plats och posta om det jag brinner för i sociala medier. Enbart av anledningen att jag gör/engagerar mig i många olika saker. Att det inte är ett nischat och superstrategiskt innehåll gör då att jag inte postar alls.
Resultat: Ingen hittar mig och ingen vet vad jag erbjuder.
Därför skulle jag säga att det är bättre att börja ta plats utan nisch, än att stånga sig blodig för att hitta sin nisch i början.
Sen kan du succesivt jobba med att hitta din nisch och din röda tråd. Då kan det handla om att ta hjälp eller ställa sig själv frågor som:
Vilka problem löser jag för min målgrupp?
Vad skiljer mig från andra i min bransch?
Vad märker jag att människor ofta uppskattar med det jag levererar?
Kan jag se en röd tråd i de olika tjänsterna jag erbjuder?
Vilka ämnen vill jag prata om?
Är det jag pratar om relevant i förhållande till mitt erbjudande?
Tills dess tycker jag att du ska ta plats ändå.
Vi klarar av omväxlande, blomstrande, underbart, spretigt innehåll också!
Nischen kan komma sen.
Det är viktigare att dyka upp.