10 kreatörer, 1 rum och magin som uppstår
Det var under min mest hektiska vecka.
Vi hade haft 50-årsfest för min man i huset, och även haft begravning för min mammas man. Ibland kommer livet med den största glädjen och största sorgen samtidigt – vi kan inte värja oss utan får följa med så gott vi kan. Jag skulle hålla min heldagsworkshop Podcast Day och kursen var fullsatt med tio deltagare.
Som tur var hade jag varit klok nog att hyra in mig i en annan lokal, och inte ha workshopen hos oss på Hey Maker Studio.
Det blev så bra att vara på A House och i de kreativa lokalerna där. Det var så skönt för mig att enbart fokusera på deltagarna och att hålla i workshopen, som faktiskt blev så mycket bättre än vad jag hade trott. Jag kan verkligen tipsa om A House om du som kreatör behöver ett kontor på lång sikt eller bara då och då.
Såklart kom det fram många insikter och lärdomar under dagen. Jag tänker att jag delar några av de punkterna vi gick igenom här. De här insikterna kan även funka när du bygger ditt varumärke i en annan kanal än via podd.
Konceptutveckling
Din podcast kan ha sin egen ton och röst och det är egentligen inte mer konstigt än om du jobbar med en visuell identitet som formgivare. Här jobbar vi med ljud i stället.
Allt ifrån din egen röst (ska du vara en mysig, hes röst i natten eller en pigg morgonradio-hallåa?), hur du klipper eller använder jinglar och bakgrundsljud. De val du gör här skapar din podcasts tonalitet och känsla. Två koncept jag själv tycker mycket om är till exempel podcasten Fashion Neurosis med Bella Freud och Till Sängs med Malena Ivarsson och Samanda Ekman. De har många olika bottnar.
Var lyssnar dina lyssnare?
En podcast kan vara en intim upplevelse för lyssnaren – hur har vi med oss det i bakhuvudet när vi skapar innehåll? Många lyssnar på poddar när de åker till och från jobbet, med sina airpods i öronen. Att ha med sig det som innehållsskapare tycker jag kan vara intressant.
Som företagare bygger du djupare relationer med din målgrupp när du har en podcast. Jag har själv fått in flera av mina kunder via mina poddar. Ofta säger de någonting i stil med: “Jag vet redan att jag vill jobba med dig eftersom jag vet hur du tänker."
Att låta andra vara med och utveckla din idé
Ett uppskattat inslag på workshopen var när jag lät deltagarna bygga vidare på varandras grundidéer. Jag tänker att vi då och då mår bra av att bjuda in andra i vår kreativa process, precis som i en Mastermind. Och i ett rum med kreatörer i allt ifrån inredning, till design och humor så kom det mycket bra input.
Uthållighet är a och o
Det är många som startar podcasts, men de flesta lägger faktiskt ner efter bara några avsnitt, så bara genom att vara uthållig och fortsätta publicera har du ett stort försprång.
Podcast är inte längre bara ljud
Det är inte längre ovanligt att hela avsnitt av en podcast finns på Youtube, och en stor del av de podcasts som produceras använder video på något sätt för att nå ut. Även målgruppen rör sig mellan olika plattformar när de interagerar med sina favoritpoddar.
Våga vara annorlunda
Jag tycker om att se både poddar och sociala medier som ett sätt att uttrycka sin kreativitet och unikhet på. Många av de koncept vi fastnar för vågar vara lite annorlunda. Kanske ska du inte ha exakt samma gäster som alla andra? Ofta när vi utgår från lust och nyfikenhet blir det bättre än att vi gör saker enligt samma mall som alla andra.
Tycker du att det här låter spännande så kanske du vill vara med nästa gång? Här anmäler du dig till Podcast Day den 13/3.
A House eventyta
Den här artikeln är ett utdrag ur mitt Kraftbrev som jag skickar ut två gånger per månad. I Kraftbrevet får du inspiration, stöd och tips på inom kreativitet och entreprenörskap och personlig utveckling. Vill du ha Kraftbrevet i din inkorg – klicka här. Du får min gratisguide Mod att ta plats på köpet.